Karin Nyberg – Ekonom

Varför blev det Selbergs Entreprenad för dig?
– Jag började först som konsult via Poolia och blev anställd av Selbergs Entreprenad redan efter fyra månader. Vi gillade varandra direkt och jag hade den kompetens, erfarenhet och de egenskaper som efterfrågades.

Hur ser en vardag ut för dig?
– Jag sköter den löpande redovisningen, följer upp och rapporterar det ekonomiska utfallet i verksamheten. I stort som i smått krävs ordning och noggrannhet för en tillförlitlig redovisning både externt och internt.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att det finns utmaningar varje dag. Jag arbetar med hela kedjan, så det är både varierande och utvecklande. Det nära samarbetet med alla trevliga kollegor är också värdefullt.

Det låter som att du har mycket att göra?
– Absolut. Det har varit några intensiva år med att bygga upp rutiner. När jag började inledde vi bland annat arbetet med ett nytt ekonomisystem. Företaget har växt snabbt och antalet transaktioner är stort, så det gäller att ha koll på siffrorna. Vi jobbar med många projekt och det är viktigt att kostnaderna hamnar rätt. Vi ekonomer är en central del eftersom det mesta förr eller senare passerar oss.

Hur trivs du?
– Jag trivs väldigt bra och har alltid gillat byggbranschen. Jag har jobbat som ekonom i 30 år och mitt första jobb var på ett byggföretag. Det är en bransch där det händer mycket, många snabba puckar och en härlig jargong.